< META NAME="keywords"tunnels, souterain,kanalen, frankrijk, varen in Frankrijk,Canal du Midi,Canal du Nivernais,Canal de Bourgogne, petit saone">
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
V A R E N IN FRANKRIJK
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Kanaal t u n n e l s in F r a n k r ij k
Op de kanalen van Frankrijk komt men behalve sluizen en aquaducten nog meer kunstwerken tegen. Dat zijn de tunnels.( Souterrain)
Deze variéren van enkele tientallen meters tot wel 5000 meter lengte.!
Zij zijn gebouwd en/of verbouwd voor schepen met de Freychinet afmetingen : 38,5 x 5.05 en een diepgang van max 1.80 m. Alle tunnels zijn gebouwd tussen ca 1750 en 1850
Westzijde tunnel van Poilly |
De hoogte bedraagt meestal 3.50 (doorvaart), maar kan in de zijden terugvallen naar 2.70 m. De meeste tunnels zijn ca 6 meter breed en hebben soms een doorgaand jaagpad.
De tunnels welke wij zijn tegengekomen :
Canal du Midi: één, Canal de Bourgogne : één , Canal du Nivernais : drie ,
Canal de Vosges : twee .
CANAL DE BOURGOGNE : ( 1 TUNNEL )
Het kanaal is gegraven tussen 1775 en 1833 en verbindt de valleien van de Saône en de Seine.
De opzet was om het transport tussen de Middellandse Zee en Noord Europa te bespoedigen.
Reeds in de periode van Louis XII en Francois I waren er al plannen om een kanaal tussen de Atlantische Oceaan naar de Middellandse Zee via Bourgondie te realiseren.
In 1606, onder Henry IV, werden de eerste stappen ondernomen om de rivier de Ouche tussen Saint Jean de Losne en Dijon te kanaliseren.
Het was echter veel later (1724) dat de ingenieur Abeille een plan ontwierp voor een Saône-Yonne kanaal met een waterbekken bij POUILLY en AUXOIS.
IN 1775 werd daadwerkelijk begonnen met graven en pas op 14 december 1804 voer het eerste schip van de Saône naar Dijon.
In 1822 lag het werk een tijdje stil door geldgebrek, maar in 1832 werd het kanaal afgemaakt. In 1833 voer het eerste schip op 3 januari van LAROCHE-MIGENNES naar DIJON.
Tunnel van Pouilly Oostzijde ingang |
Natuurlijk zijn de afmetingen van de sluizen nog hetzelfde. Tussen 1879 en 1882 werd het kanaal aangepast conform de "Freycinet normen". D.w.z.:
Sluizen ca 40 x 5 m. Waterdiepte van 2.15 -2.20 m en de diepgang van schepen 1.80 m. De diepte van de kanalen is echter inmiddels verminderd naar 1.40-1.60 m.
Achter de sluizen, ca 50 M na de drempel soms nog veel minder. Het onderhoud is slecht. Gebaggerd wordt er nauwelijks.
Het kanaal heeft een lengte van ongeveer 242 km. Het hoogste punt is 376 m boven zeeniveau. Om dit te overbruggen heeft men 113 sluizen naar de Yonne gebouwd en 76 sluizen naar de Saône.
Verder vormen meerdere aquaducten en nauwe doorgangen (soms wel 1300 M lang) een leuke, maar wel inspannende , onderbreking.
De kanalen zijn hier en daar door het slechte onderhoud gehalveerd door afkalvende wallenkanten en boombegroeiing.
Het kanaal wordt gevoed door een aantal stuwmeren in de buurt van bovengenoemde berg.
De belangrijke rivieren welke het kanaal voeden zijn de Armancon en de Ouche.
Het kanaal doorsnijdt drie departementen: Tonnerois, Auxois en de Arriére Côte, welke behoren tot het meest attractieve deel van de Burgogne.
De tunnel van Pouilly is de op één na langste tunnel van Europa. De tunnel zelf is 3333 m lang en met aanlopen aan beide kanten van elk ca. 1 km samen 5.5 km. Men moet dus totaal zo,n 2 uren zeer inspannend sturen in een geul met ca 5,5 m vrije ruimte. De hoogte in de tunnel is in het midden ca 3.10 m . In de zijden 2.20. m Er wordt gecontroleerd d.m.v. infra rode detectors , welke op elke 300 m zitten met controle panelen op de sluizen voor en achter de sluis. Goed verlicht . Verder sleepboten voor en na de sluis voor het geval dat het mis gaat.
Sleepboot tunnel Pouilly |
De
tunnel is voorzien van goede verlichting ,aanwezigheidsindicatie, VHF
en een treklijn welke met haar bevestigingshaken veel problemen kan
geven voor grote schepen met een breedte van ca 5 m.
Ook
smallere schepen lopen daar de meeste schade op. De haken zitten
ongeveer 10 cm boven het water. Ze steken ongeveer 20 cm
uit.
Verder
heeft deze tunnel aanloopstukken van ruim 1000 m. Daardoor behoort ze
tot de langste tunnels van Europa Bij
de laatste sluis voor de tunnel (Escommes , E1 S of Pouilly , ook 1 N ) krijgt men alle
instructies voor het doorvaren van de tunnel.
Escommes ligplaats aan de Oostzijde tunnel Pouilly |
Verder
krijgt men een inventarislijst van uitrustingstukken, welke men aan
boord moet hebben.De belangrijkste zijn: reddingsvesten voor elke
opvarende, welke men moet dragen in de tunnel, en een extra losse reddingvest in
de kuip, reddingboei,pikhaan, puts en een goedwerkende schijnwerper.
En , jawel, een goed werkende motor. Men controleert
behoorlijk fanatiek.
Bij
vertrek naar de tunnel, welke men één à twee keer per dag mag
passeren, moet men een verklaring tekenen dat men voor eigen risico
door de tunnel gaat.
Verder
krijgt men een portofoon mee, met
een vast kanaal.
In
de tunnel wordt het schip in de gaten gehouden door infrarood
melders. De tunnel is goed verlicht, maar schijnt regelmatig uit te
vallen. Het beruchte slechte onderhoud ?
Aan
beide kanten van de tunnel ligt een sleepboot met twee buitenboord
motoren welke 180 gr kunnen draaien.
Tunnels: la Collancelle, Mouas en Breuilles
CANAL
DU NIVERNAIS
EINDELIJK LICHT |
Het
mooiste kanaal van de vier kanalen welke de Seine verbinden met de
Middellandse Zee begint bij St Léger des Vins ( Decize) en eindigt
in de Yonne bij Auxerre. Gegraven van 1784 t/m 1843. voor het vervoer
van brandhout uit de bossen van de Morvan naar Parijs op initatief
van Henry IV . Geopend in 1841. Afwisselende en snel wisselende
vergezichten. Op het hoogste punt bij La Collancelle zitten een
drietal tunnels, welke een lengte hebben van resp. 758 m, 268 m en
212 m met lange nauwe toegangen en verbindingen tussen de tunnels. De bief ligt op 262 m hoogte. Lengte
kanaal 174 km met 110 sluizen , waarvan 35 aan de kant van de Loire en 75
aan de kant van de Seine . De sluizen hebben de "Frechinet "
afmetingen, behalve tussen Baye en St Léger , daar hebben de sluizen
een lengte van slechts 30 meter. Diepte van het kanaal ongeveer 1,40m.
Tussen Clamecy en Decize slechts 1,20 m. Het kanaal wordt gevoed uit het reservoir van Pannesière, welke op 25 km afstand van het kanaal
ligt. Het water loopt via "la rigole d'Ýonne" over een
prachtige 55 mtr. hoge bogenviaduct van Montreuillon door de vallei
van de Yonne.
De H.C. nadert tunnel van Mouas. Er is weinig ruimte. |
Gelukkig wordt het vaarverkeer geregeld
met lichten door de sluiswachters voor- en na de tunnels.
Passeerden
de drie tunnels , na om 09.00 vertrokken te zijn, in iets meer
dan een uurtje. Opmerkelijk snel, want de tunnels zijn maar maar
5,5 m breed, evenals de tussenliggende kanaalstukken en het stuk naar
sluis nr 1 is ook nog steeds smal.
Tussen stuk tussen de tunnels. Muren soms 20 m hoog. |
De H.C. in de tunnel |
De |
De H.C. nadert de tunnel van Breuilles |
De H.C.vaart de tunnel in van Collancelle |
Het dak van de tunnel van Collancelle |
De H.C. nadert de tunnel van Breuilles |
De Hendrika Celina nadert einde van de tunnel Breuilles |
Breuilles |
tussenstuk tunnels bij Collancelle |
tunnel van Collancelle |
Tunnel van Mouas, de middelste |
Men durfde
geen toestemming te geven omdat dit waagstuk nog nooit vertoond was.
Dit was
één van de allereerste scheepvaart tunnels in Europa. Het is een
zeer gemakkelijke tunnel om door te varen.
Het is
slechts 161 m lang en heeft een breedte van iets meer dan 5 m. 6 M
hoogte is natuurlijk helemaal geen probleem , gezien de vaste onder
de bruggen van 3.50- 3.80 m . De muren
zijn betrekkelijk glad en er loopt een jaagpad onder de tunnel door.
Tunnel de Savoyeux en tunnel Saint Albin
Een
charmante traagstromende rivier, welke bevaarbaar wordt in Corre en
langzaam steeds breder wordt om bij St Symphrien over te gaan in de
La SAONE en daar ruim 150 m breed is.
Deze
rivier is tussen Corre en St Symphorien ca 159 km lang. Het heeft 19
sluizen met de Pechinet afmetingen en deze zijn bijna allemaal automatisch. Men moet deze bedienen met een draaistok voor de sluizen. Verder moet men in de sluis een blauwe stang omhoog drukken.
De
rivier , welke hier en daar betond is, biedt een geul van ca 30 m
breed en 1.80 m diep. Bij heel hoog water is varen verboden. De
Viaducten/bruggen zijn tussen Gray en St Symphorien ca 5,00 hoog ,
verderop 3.50 m. Men vindt er betrekkelijk veel huurboten ( ca 7
bootmy) en pleziervaart uit NW Europa in de zomer.
Het
aantal “Luxe motors” is opmerkelijk. Dit vanwege de betrekkelijk
weinig sluizen denken we
De
omgeving is matig glooiend met veel akkers en weilanden. Hier en daar
flinke bossen. Scheepvaart is er nauwelijks. Vijf peniches per week
is al heel wat. Een twintigtal huurboten per week is wel het maximum.
tunnel van savoyeux Souterrain de Rove bij Marseille |
. |
Tunnel van ALBIN
Er zijn natuurlijk nog meer tunnels in Frankrijk op de kanalen :
Tunnel de Mauvages met sleepboot Liverdun naar: STARTPAGINA varen in Frankrijk |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten